Кръв в урината

Хематурията е тревожен симптом, наблюдаван при редица заболяванияМедиците наричат този тревожен симтом хематурия и по него познават редица заболявания. В зависимост от количеството червени кръвни телца в урината състоянието може да се раздели на мекроскопска (при която само лабораторно може да се открият кръвните клетки) и макроскопска (когато кръвта се вижда по промяната в цвета на урината – от розова до тъмночервена).

За какво предупреждава хематурията?

В урината на всеки здрав човек при изследване могат да се открият минимално количество кръвни клетки. Повишаването им обаче говори за заболяване на пикочо-половата система. Те могат да бъдат лесно повлияващи се състояния като цистит и уретит, но също така и сериозни заболявания като карцином на пикочния мехур, бъбрека или простатата.

Кръв в урината може да се предизвика и от силно физическо натоварване или инфекция на пикочните пътища. В същото време това е симптом за изключително тежки болести като туберкулоза, венозна тромбоза, пилонефрит, артериална емболия, нефробластом, камък в бъбрека или пикочния мехур.

Кръвта в урината може да е придружена с физическа болка или да предизвиква неприятни усещания в болния при визуалния контакт с нетипичната по цвят урина.

Как се диагностицира хематурията?

Само уролог може да открие първопричината за кръв в урината, затова още при първите признаци на нетипично оцветена урина трябва да се отиде на лекар. Първоначално се провеждат диагностични мероприятия като изследване на урината, изследвания на кръвта за креатинин и урея, уринна култура, ехограф, компютърна томография, при съмнение за рак на пикочния мехур – цистоскопия, цистологичен преглед.

Как се лекува пациент с кръв в урината?

Лечението всъщност е на основната причина за състоянието, която най-често е заболяване на пикочните пътища. Понякога хематурията е причинена от прием на даден медикамент, който следва веднага да се преустанови. Тя е нежелан страничен ефект при прием на антибиотици (например, рифампин), аналгетици, аспирин, антикоагуланти (разреждащи кръвта като варфарин, фенитоин, хинин).

Трябва да знаем, че някои лекарства и храни (напр. червеното цвекло) само оцветяват урината, без всъщност да причиняват хематурия. Когато кръв в урината е симтом на увеличена простата или рак на простата се пристъпва към лечение за състоянието чрез медикаменти или операция. Камъните в бъбреците и пикочните пътища също могат да са причинител на кръв в урината и тогава хематурията се лекува чрез отстраняването на конкраментите. Повторен анализ на урината се прави, за да се провери дали наистина хематурията е прекратена, а ако кървавата урина продължава, трябва да се намери друга причина за нейната поява. Междувременно пациент с хематурия е добре да пие много вода.